onsdag den 24. oktober 2012

 
Nå så fik jeg lige tid til at lægge opskrifterne ind på mit gryde/stegeso brød og mine nougathorn...
 
Gryde brød...
 
5 dl lunkent vand
20g salt
10g sukker
10g gær
480g hvedemel ( jeg tog 150g af groft mel)
120g speltmel
 
Rør vand , salt, sukker sammen i en skål. Tilsæt gær og opløs det i blandingen. Dejen behøver ikke æltes. Sættes i køleskabet med et fugtigt klæde over til næste dag.
Hæld dejen ud på bordet og vend den rundt et par gange, læg et fugtigt klæde over dejen og lad den hæve 2 timer. Varm ovnen op til 250grader og stil en jerngryde ind så den bliver gennemvarm. Læg dejen i gryden og fugt gerne overfladen let, så der kommer en god skorpe. Læg låget på gryden og stil den i ovnen. Bag brødet sådan i 30min, tag låget af og tjek og det skal age 5-10 min mere uden låg så det får en god skorpe.. Sprøjt evt. men en forstøver,det giver ekstra god skorpe..
 
 

 
Nougat Horn
 
ca. 16 stk.
 
250g hvedemel
150g margarine
 1 æg
1 dl mælk
50 g gær
2 tsk vaniliepulver
Fyld: blød nougat i skiver og evt. marcipan
 
Lun mælken og udrør gæren heri.
Tilsæt alle de øvrige ingredienser og ælt det hele sammen , lad dejen hæve lunt og tildækket ca. 30 min.
del dejen i to kugler, rul dem ud til en stor cirkel, som skæres ud i 8 trekanter. Læg nougat og marcipan i smalle skiver på den lange ende af trekanten, rul dejen sammen omkring fyldet og rul dem til et horn.
 
Sæt dem på en bageplade og lad dem hæve til dobbelt størrelse. Pensl hornene med sammenpisket æg.
 
Bagetid ca. 15 min i en forvarmet ovn på 200grader.
 
Pynt evt hornene med hvid glasur og chokolade krymmel....
 
God fornøjelse....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar