søndag den 7. juli 2013

Lækker Ricotta kage .....

 
 
 
Super lækker chokolade kage med Ricotta og gulerødder.....
 Uhm Uhm Uhm.......
 
Idag havde jeg inviteret min Mor, Far og Morfar ned til middag for at spise dyrekølle. Min gode kollega som jeg har lavet det mange gange kom forbi til morgen for at vise mig hele fremgangsmåden i at lave den på gammeldags manèr med spæk på og opbagt sovs, hvilket jeg nok ikke havde fundet ud af selv første gang... :-)
Tusind tak for hjælpen idag Bodil...:-D og hyggelidt at spise lidt sammen....
Køllen blev super lækker og lige tilpas stegt, serveret med nye kartofler, Waldorfsalat og den opbagte brune sovs til og det smagte bare super dejligt.... Uhm....
Til kaffen havde jeg gjort lidt af kagen klar, men fik lige hurtigt bikset det sidste sammen, og den er super nem at lave denne kage som kommer fra kogebogen " Moderne Mamma, som fås i Super Brugsen og er fra Italienske kvinders køkken.
I får hermed opskriften for den var bare så lækker og nem at lave og til dels og sund, hvis man ser bort fra sukkeret... :-D..
Håber i får lyst til at prøve den - det kan klart anbefales....


Torta ricotta e carote....
 
Ricotta- kage med gulerod...
 
 
4-6 pers.
 
 
Ingredienser:
 
200g sukker
250g Galbani Ricotta ( jeg fandt det i Brugsen, en italiensk ost)
2 æg
100g kogt gulerod
1/2 dl olivenolie
150g hvedemel
3 spsk kakao
2 tsk bagepulver
1 tsk vaniliesukker
smør og mel til formen
friskebær til pynt
 
 
Tilberedning
 
 
Pisk sukker og æg til en creme, tilsæt Ricotta og rør godt sammen. Gulerødder koges og moses i en blender med olien og tilsættes derefter blandingen af sukker og æg og ricotta.
 
Rør hvedemel, bagepulver, vaniljesukker og kakao i til det bliver en jævn masse. Smør en springform med en diameter på 30cm og drys med lidt mel for at kagen ikke hænger fast. Hæld blandingen i og bag den ved 180grader i 40 min. Når kagen er kold pyntes den med friske bær.
 
Tip: rist 20g pinjekerner og 30g valnødder hver for sig på en tør pande.
 Drys nødderne på kagen når den har været i ovnen ca. 5-8 min, så kagens overflade er størknet lidt, og nødderne dermed ikke falder til bunds.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar